BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

June 30, 2010

I Am SORRy..Maafkan SAYA

ASSALAMUALAIKUM..




Ungkapan maaf macam satu ungkapan sepahit hempedu tika diri bersalah? (pahit tahap mana hempedu ni?)…lebih kepada kesalahan sesama insan..diamana sikap sedar diri……

Senang bila menyuruh si teman meminta maaf sedangkan... bila diri sendiri yang harus meminta?..
Rugi ke kita bila meminta..bukan wang ringgit,simpati mahupun hutang sekalipun…hanya kata-kata ampun dan maaf atas kesalahan yang terlanjur yang menyakiti hati insan lain..
Ego ke kita tuk meminta maaf sedangkan kita yang bersalah..
Malu ke kita ni nak minta maaf padahal kita tak malu tuk lalai pada Allah
Jatuh ke maruah kita bila kita meminta maaf...

Ungkapan keramat ni boleh juga menjalinkan satu ikatan dan mengukuhkan ukhwah yang sedia terjalin...

Tak kiralah kita ni bersalah pada siapa pun selagi dia atau kalian itu manusia..
Maaf itu perlu...

*Pernah ke ada kes kematian sebab minta maaf...

Mungkin boleh di klasifikasikan maaf seorang insan
Bilamana kita sememangnya bersalah-hati akan rasa tak senang kan sebab kita tau yang kita ni memang salah..terfikir-fikir je bila nak wat keje ni,kita fikir kesalahan tu..sehingga semua benda kita tak boleh nak focus..kita sangka panas sehingga ke petang,rupanya hujan di tengahari..ada kena mengena ke dengan I’M SORRY..
Bilamana kita assume yang kita salah dalam hal tu..sifat ni memang bagus..tuk elak perang besar"EH!aku yang salah kan ,bukan kau"..boley ke macam ini..kalau ini la situasi yang berlaku zaman sekarang ni,of cos dunia ni aman dan sejahtera…
In fact,banyak cara kan kita nak minta maaf,antaranya maybe:
*bagi surat rasmi ke
*bagi surat saman
*guna orang tengah
*hantar e-mail
*YM dgn dia ke
*buat banner kat dpan uma dia ke
*bagi kad kreatif minta ampun maaf
*belanja makan dulu,then minta maaf kat dia
*lau desperate sgt ble gak wat announcement kat TV,majalah,NSTP,Metro n whatever suitable
*susah sgt.. bagi kad raye kat dia(tggu raya?moga diberi kesempatan umur yg panjang)
*slow talk dengan dia
*gunakan bahasa yang paling sopan


****Don't worry,be happy****Sesungguhnya ALLAh bersama2 kita...InsyaALLAH^_^..
(perkongsian bersama)

June 27, 2010

KENApA Aku...

Salam..
Kenapa aku..istimewakah aku?
persoalan yang sering muncul diruang2 fikiran insan yang mungkin kesedihan dan ditimpa musibah..diri ni juge tak terlepas dalam bermonolog saat sedih dan diuji...


Ketika membelek2 majalah SOLUSI edisi 20 saya membaca satu ruangan yang menjawab persoalan ini...sekadar perkongsiaan bersama atas kasih seorang saudara terhadap saudara yang lain..

Kenapa Aku Sering Diuji?

Firman Allah maksudnya:"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan ;'Kami telah beriman,'sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui yang manakah orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui siapakah orang yang dusta."(Surah Al-Ankabut:2-3)
*Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui hamba-hambaNYA yang benar-benar beriman.. KIta ditimpa musibah.. samada kita HambaNYA yang lemah ini Redha akan ketentuanNYA atau sekadar menyalahkan pada takdir..Disitulah iman kita teruji..


Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idamkan?

Firman Allah,maksudnya:"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu,sesungguhnya Allh amat mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."(Surah al-Baqarah:216)

*memang tidak dinafikan kita akan mengalami situasi bilamana kita suka sesuatu benda tu tapi ia mendatangkan keburukan pada kita dan sebaliknya dimana mungkin kita benci sesuatu sedangkan ia mendatangkan keburukan pada kita..contoh terdekat mungkin kita seronok dengan hiburan2 yg melalaikan padahal ia mendatangkan dosa pada kita.ada yg kata ia sekadar hiburan semata2,tiada kaitan yang hidup atau yg meninggal dunia tapi dari situ la ianya akan mempengaruhi akidah kita....(sekadar pandangan saya yang lemah ini..)

Kenapa aku diuji ujian seberat ini?

Firman Allah,maksudnya:"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."(Surah Al-Baqarah:286)
*terasa berat sangat musibah yang menimpa sehingga pernah menitiskan airmata...mungkin juga merasa sangat lemah sehingga jatuh tersungkur..tapi sebagai hambaNYA yang lemah lagi hina diri ini hanya mampu berdoa untuk kekel tabah dan mengharap kekuatan dan ganjaran yang lebih baik kerna hikmah disebaliknya tiada siapa yang tahu...

Bgaimana kan kuhadapi ujian ini?
irman Allah,maksudnya:Wahai oarang yang beriman!Bersabarlah kamu(menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan kebajikan),dan kuatkanlah kesabaran kamu lesih daripada kesabaran musuh(di medan prjuangan),dan bersedialah serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya(mencapai kemenangan)."(Surah Ali Imran:200)

Firman Allah,maksudnya:Dan mintalah pertolongan(kepada Allah)dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang;dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."(Surah al-Baqarah:45)
*"Assobru minal iman" ..satu penantian menuntut sejuta kesabaran..dan kita TIDAK patut lupa untuk bersyukur bila senang walau ia sekadar satu hembusan nafas..(saling mengingati)

Apa yang aku boleh dapat daripada ni?
Firman Allah,maksudnya:'Sesungguhnya Allh telah membeli dari orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan (bayaran )syurga untuk mereka..'
*Janji Allah pasti ada,cuma kita sebagai hambaNya tidak mengetahui bila,cepat atau lambat....Moga2kita tergolong dalam orang2 yang beriman.InsyaALLAH..

June 26, 2010

Alhamdulillah...

Alhamdulillah,Syukur yang tak terhingga saya pagi ni sebab.......
1)saya masih bernafas
2)saya masih boleh mengabdikan diri pada Allah
3)saya masih boleh bercakap,melihat...jerit2 ckit^0^
4)saya masih boleh berbakti pada mak n bapa saya
5)saya masih boleh tersenyum lebar pagi ni sebab saya buka blog pagi ni...saya wat senaman tangan n mata di taman2 blogger dan saya tersengih2 sendiri bila saya menang contest yg saya join aritu..contest anjuran En Azrai Ahmad Zamri..
Syukran Jazilan pada beliau coz beliau terima penyertaan saya dan juga memilih saya sebagai salah seorang pemenang walaupun hanya sekadar pemenang saguhati..
Tak sangka plak menang kn ..last minute rsenye join contest tu coz baru pas je exam..mula2 xnak join kn tapi kononnya nak release ckit tension kan so saya join..hehe..menang plak kan..Alhamdulillah,suka sangat^_^.. bila senam2 ckit kat blog pemenang lain memang diorang ni terbaik la..

June 25, 2010

AKSARA PENCORAK HIDUPKU


Salam...
saya nak start blogging balik arini..bukan pe.tetiba je rasa nak buat senaman tangan.. kan3..sebelum buat en3 ni saya da buat warm up tangan kat taman-taman blog yang best dan menyamankan..tengah wat warm up,ternampak pulak satu contest ni..benti warm up..baca sal contest tu..macam bes je kan..so i join la kan..
ok..nak mencorak hidup ni bukan senang macam nak corak kertas yang mcam dalam kelas pendidikan seni tu...kta mesti la guna alat yang terbaikkkk kan..bagi saya salah satu alat saya guna adalah aksara2 yang mantap dari sebuah buku..ia menjadi aksara yang cukup cantik dan menarik bilamana saya cuba memperbaiki diri dari sehari ke sehari..memang menduga kesabaran,hari ni nak wat solat tahajjud..bantal asyik memnggil je..hari pertama memang kalah dengan bantal tu,hari kedua pak cik selimut pulak duk menyeru namaku..aku kalah sekali lagi..tapi untuk hari yang ke-3cuba melawan tu sume..Alhamdulillah.aku berjaya melawan mereka semua...tp saya tak kekal dalam bertahajjud(de gak ari yang miss kan)..byk je dugaan2 yg ganggu kn..kwn2 tgh syok tdo,saya kuatkan diri bangun..bukan nak bangga diri,sekadar berkongsi cerita...lagi satu,ianya menjadi aksara yang cukup membantu saya dan keluarga dalam melalui hari yang mendatang..sebagai rujukan kami sekeluarga..ia juga menjadi aksara prepaid bagi saya,kerana memang diakui iman manusia sentiasa bertambah dan berkurang..iman manusia sntiasa berkurang,maka saya perlu topup iman saya dan saya guna buku ni untuk topup iman tu..kalau kita sanggup topup phone RM5 perday takkan kita tak sanggup beli topup RM55 tuk seumur hidup(merujuk pada harga buku)..ini la yang dimaksudkan aksara pencorak hidupku dari pandangan saya yang tak seberapa ni..






Judul=Indahnya Hidup Bersyariat
Penulis=Dato'Ismail Kamus & Mohd Azrul Azlen Ab Hamid
Penerbit=Telaga Biru Sdn Bhd
Bil muka surat=308(berwarna)
Harga=RM55(sem),RM57(Sab/Swk)

Buku tu ialah 'Indahnya Hidup bersyariat'buku memang terbaik bagi saya sebab
1)warna muka depan biru(sejuk mata memandang)
2)lengkap dengan doa2 harian
3)de gak cara solat(bagi yang sihat dan sakit -siap gambar berwarna)
4)sangat sesuai untuk didikan bagi anak2 yang masih kecil yang lebih mudah faham bila tengok gambar(naikkan semangat diorang nak laksanakan perintah Allah)
5)lengkap dengan panduan amalan fardhu dan sunat
6)semua langkah amalan ditunjuk step-by-step
7)merangkumi juga syariat berkaitan remaja,jual beli,farhu ain asas(bersuci,solat,puasa,zakat,haji dan sebagainya)-pedek kata lengkap la.
8)de gak mengenai munakahat(perkahwinan) dan syariat dalam bermasyarakat..
Totally buku ni cukup lengkap dan sangat penting bagi sebuah keluarga Islam walau bapanya seorng alim Ulama,saya rasa ia juga perlu dimiliki untuk anak2 beliau..Ia juga sesuai untuk hadiah di hari lahir atau hadiah sebuah perkahwinan dan mungkin juga hadiah seorang sahabat kepada sahabatnya..sila dapatkanya..^_^..

June 7, 2010

ikhlas brsahabat


persahabatn menuntut seribu kesabaran
kadang-kadang terasa diri dekat si sahabat...
tapi hakikatnya kita jauh...
walaupun kita dapat capai tangan dan menggenggannya...
tapi belum tentu hatinya dapat kita selami...
mungkin kadang-kadang tawa dan senyumnya menghiasi dirinya...
namun...
apakah makna disebalik itu semua...
bila dia menangis disangka kehadiran kita dialukan...
walhal kehdiran kita langsung tidak disenangi...
rencah persahabatn...
kita tak tahu siapa kawan dan siapa lawan..
sehinggalah saat kita tersungkur...
adakah tangan itu yang menghulur atau sekadar satu lambaian...